tisdag 17 juli 2012

Percy Jackson and the Lightning Thief.

Bok: Percy Jackson and the Lightning Thief
Författare: Rick Riordan
Språk: Engelska
Betyg: 5/5! Otrolig!

Här kommer ännu en bok recension! Jag skulle ha läst ut den tidigare, men jag tvungen att plugga till ett matte prov. Ja, jag vet.. det är sommar och jag pluggar till ett matte prov, inte kul.. INTE KUL. Jag får ont i huvudet bara av att tänka på det. I alla fall, så till boken. Har aldrig riktigt sett åt de här böckerna innan jag såg att många av er bok bloggare älskar hans serier, så jag var tvungen att läsa denna. Jag blev inte besviken, den har lite Harry Potter känsla, med spänning, Grekisk mytologi (Jippi!) och humor! Allt i ett helt enkelt. Men självklart är den ju tänkt för yngre peroner, eftersom Percy själv är 12, men älskade den ändå och tycker liksom med Harry Potter böckerna och en massa andra, att den passar vilken ålder som helst.

Boken tror jag de allra flesta av er vet vad den handlar om, det är bara jag som varit seg och inte läst hans böcker än. I alla fall, kort om boken. Den handlar om 12-årige Percy Jackson, som inte har de lätt. Han har dyslexi and ADHD och har blivit utkastad från många skolor. Under hela sitt liv har det hänt konstiga saker runt honom, men han har inte tänkt för mycket på det. Men när han blir anfallen av sin lärare som är ett monster, så börjar han undra. I alla fall får han reda på att de Grekiska Gudarna verkligen finns, och med dom alla de monster och varelser som finns i den Grekiska mytologin, och han själv är son till självaste Posidon, vatten guden. Percy's liv tar en tvär vändning, och har träffar en hel del gudar, får nya vänner, bland annat Annabeth och Groover (älskar honom!!). De får ett uppdrag att leta reda på Zeus åskbolt (antar jag att det heter på Svenska..) som någon tagit, så ett stort äventyr börjar med många överraskningar och humor i massor!

Denna bok skulle varit så mycket bättre om jag inte hade sett filmen före.. för filmen är ju en helt annan sak, inte alls samma, förutom en del saker. Jag visste ju en del av vad som skulle hända, men det blev en del överraskningar ändå. Men ser fram emot resten av böckerna mera, eftersom de har jag ingen aning om vad som kommer att hända. FÖRESTEN, min systers lilla valp Penny (eller ja hon är 8 månader nu) ville va med på bilden jag tog, för jag passade henne och hennes mamma Thelma några dagar. Hon gilla boken skarp också, great taste girl! ;D

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar