lördag 21 juli 2012

Klassiker, read along?

KLASSIKER #1.


 Det är så att jag har en otroligt massa klassiker hemma, jag samlar på dom. Kanske gör detta mig till den nördig litteratur galning, men jag bryr mig inte så mycket. För klassiker är magiska och borde läsas. De är inte alls tråkiga för att de är skriva för över 100 år sen, tvärtom! Det är sååå mycket jag gillar med klassiker, vilket jag ska lista snart, men först låt mig presentera bara ett fåtal klassiker ur min bokhylla (som håller på att sprängas btw.. och jag menar det verkligen..) Har inte läst alla på denna bild, men de flesta. Ska prata kort om tre stycken, som är mina favoriter.

  1. A tale of two cities - Charles Dickens (Historien om två städer)
  2. David Copperfield - Charles Dickens 
  3. Great Expectations - Charles Dickens (Lysande utsikter)
  4. Macbeth - William Shakespeare
  5. Wuthering Heights - Emily Brontë (Svindlande Höjder)
  6. King Arthur - Howard Pyle 
  7. Pride and Prejudice - Jane Austen (Stolthet och Fördom)
  8. Tess of the D'urbervilles - Thomas Hardy
  9. The Sorrows of Young Werther - Johann Wolfgang von Goethe (Den unge Werthers lidanden)
Den första av mina favoriter är Great Expectations av Charles Dickens, för den är otrolig och den gå på TV nu, den senaste versionen från 2011. Första avsnittet var förra veckan, den går på Söndagar kl. 20.00 på SVT2. Så bra, om du inte vill läsa boken (vilket jag rekomenderar) så titta på TV versionen av den. Så bra, så känslosam.
Kort om den:  Huvudpersonen är Pip, en pojke som är bor med sin äldre syster och hennes man Joe ute på hedarna. Allt är fattigt, kallt och eländigt. TILLS Pip får ett brev av en äldre rik dam om att hon vill att Pip ska göra hennes adoptiv dotter Estrella sällskap för att hon är ensam. Den rika gamla damen är hel knäpp (av orsaker som jag inte ska avslöja här) och dottern är riktigt elak mot Pip, men han kan inte hjälpa att falla för henne i alla fall. När Estella är tonåring skickas hon iväg till London för att bli en fin dam, och Pip blir kvar på heden, med inget annat val än att bli en smed som hans systers man. Men så en dag, kommer en fin herre på besök.. någon har betalat för Pip att resa till London och har betalat för honom att leva i lyx där för att bli en rik man med lysande utsikter (eller ja a good gentleman with great expectations). Men han får inte veta eller fråga vem det är som har betalat detta, fören han är redo. Så han slungas iväg till de rikaste kvarteren i London, men bara en tanke komma bort från heden och hitta Estella.
Varför läsa den? För det första, Charles Dickens skriver så otroligt bra. Läs den på Svenska om du kan dock om du är ovan vid gamla Engelska ord. Men också för att karatärerna och hela storyn är bara fantastiska. Den har en hel del moral. Charles Dickens ville ju peka på mycket som var fel med då tidens samhälle. Som klasssamhället.. de fattiga och de otroligt rika i London. Men också så handlar den främst om kärlek, kärlek som en galenskap, kärlek som är blind, kärlek som trots alla odds vinner. Så läs den!
Citat: "The unqualified truth is, that when I loved Estella with the love of a man, I loved her simply because I found her irresistible. Once for all; I knew to my sorrow, often and often, if not always, that I loved her against reason, against promise, against peace, against hope, against happiness, against all discouragement that could be. Once for all; I loved her nonetheless because I knew it, and it had no more influence in restraining me, than if I had devoutly believed her to be human perfection."
- Charles Dickens - Great Expectations.  

Den andra är Wuthering Heights av Emily Brontë, denna bok är helt unikt. Har läst rätt många litteratur kurser, och jag gick faktiskt en på universitet innan jag började lärarlinjen. Denna bok är svår att sätta in i en kategori, för den liknar ingen annan. Bronë systrarna är kända för sina kärleks skräck böcker, men de skrev under ett annat namn under 1800-talet för kvinnor togs inte på allvar som författare, istället skrev de under manliga man först innan de kom ut. Denna är verkligen en skräck-romantisk bok, (japp det finns en kategori som heter skräck romantik), den har det övernaturliga (som spöken, mysteriska väsen) men den har först och främst känslor. Alla tänkbara känslor som du kan hitta på, det har denna bok. När jag läste den så kände man sig en smula yr av allt (jag vet att det låter flummigt..). Den har många karatärer, elaka och snälla, men man älskar alla, tro mig.
Kort om den; Boken utspelar sig i England på de öde hedarna. Mr Earnshaw tar hem en föräldralös liten pojke, ruffsig och smutsig, från marknaden en dag. Han döper honom till Heathcliff. Dottern i familjen, Cathy, fattar fort tycke för honom och de dras till varandra omedelbart. Sonen, Hindley hatar honom dock och mobbar honom när han kan. Heathcliff och Cathy är som en person, dom gör allt tillsammans, dom vandrar på hedarna om dagarna och smyger ut om nätterna. Allt ändras då dom växer upp till tonåringar, och Cathy tvingas spendera några dagar hos en fin grannfamilj som gör om henne ifrån Heathcliffs lilla vilda flicka, till en riktigt dam. Plötsligt ser Heathcliff att han inte alls duger som han är för henne. När Mr Earnshaw dör, tar Hindley över huset och Heathcliff blir plötsligt tjänare på gården. Cathy dras mellan att gifta sig rikt som hennes bror vill eller vara med Healthcliff. En dag försvinner Heathcliff efter ha fått nog, och några år senare då Cathy är gift.. återvänder han, som en stilig rik man, med bara två mål i sikte. Få Cathy tillbaka och ta hämd på allt och alla som någonsin varit ond mot honom. Och allt.. ALLT vänds ut och in.
Varför läsa den? FÖR ATT DEN ÄR AAAMAZING. Ärligt talat är den en av mina favorit böcker någonsin, och den skrevs av en kvinna som aldrig var gift och som mest av allt älskade springa omkring på hedarna själv med sin hund, haha. Karatärerna är otroliga och underbara, men hemska. Healthcliff är sååå elak och ond. Tror aldrig jag har stött på en sådan ond karatär i en bok (kanske Voldemort.. eller den där hemska Vaugh i Wither serien.. han ger mig seriöst mardrömmar...). Cathy är bra elak hon också.. Men den är dock klassad som en av våra främsta kärleks historier. För även om dom är hemska personer, älskar de varandra. Så mycket att allt och alla runt dom blir till kaos. Och jag vet, man borde inte älska hemska personer. Men dessa kan man inte hjälpa att älska. Jag vet, knas.. Men skulle kunna mala på om boken hur länge som helst. men LÄS DEN!
Citat: "It would degrade me to marry Heathcliff now; so he shall never know how I love him: and that, not because he's handsome, Nelly, but because he's more myself than I am. Whatever our souls are made of, his and mine are the same; and Linton's is as different as a moonbeam from lightning, or frost from fire."
- Emily Bronte, Wuthering Heights, Ch. 9
"Nelly, I am Heathcliff! He's always, always in my mind: not as a pleasure, any more than I am always a pleasure to myself, but as my own being."
- Emily Bronte, Wuthering Heights, Ch. 9

Tess av D'urbervilles av Thomas Hardy är den sista för detta inlägg är otroligt långt redan nu. Men detta är ännu en bok som jag älskar, och jag har faktiskt skrivet ett 16 sidors uppsats om boken, GO ME! Men denna klassiker är inte alls känd i Sverige. Men otroligt känd i både USA och England, och Thomas Hardy är en väldigt bra författare. Har flera av hans böcker, alla på engelska dock, förutom Tess av d'urbervilles som jag ÄNTLIGEN hittade på svenska på en loppis efter år av letande.. det var ett hallelulja moment.. Denna bok kommer få dig att gråta, men den är en måste att läsa om du tycker om starka kvinnliga karaktärer och kärlek.
Kort om boken: Hudvudpersonen är Tess (duh!) en tonårstjej som växer upp på landet i en rätt fattig familj. En dag får hennes far veta att de är släkt med en gammal rik släkt vid namn D'urbervilles (själva heter dom Durberfield nu..) och dom vill att Tess ska gå till den ända kvarlevande släktingen som bor en bit bort i stort lyxigt hus i hopp om att dom kanske kan få lite pengar. Först vägrar hon, hon vill inte tigga och be om pengar. Men tillslut har hon ingen val. Inte ont anande går hon till detta hus (familjen som bor där är i själva verket nyrika och har bara nyss bytt namn till D'urbervilles) och hon möter Alec, en väldigt charmerande och lurig person. Han faller för henne på en gång och lurar henne att hon ska få pengar om hon kommer och bor i huset och jobbar där för honom och hans gamla blinda mamma. Tess vantrivs, men stannar för sin familjs skull. Alecs sanna jag kommer mer och mer fram, han är framfusig och tvingar sig på henne gång på gång. Tillslut en kväll blir hon våldtagen. Skakad ger hon sig hem, där hon upptäcker att hon är gravid. Hon döper barnet till Sorrow och blir efter detta uttittad och stämplad som en "fallen kvinna" eftersom hon haft sex utavför äktenskapet och fått ett barn med en man hon inte är gift med. Vill inte berätta för mycket, men i alla fall går det upp och ner för Tess genom livet, då hon försöker gömma detta onda som hänt henne. Hon träffar senare en man, Angel (ja.. det är hans namn..) som blir förälskad i henne och som är HELT UNDERBAR. Men hennes förflutna hinner ikapp henne och också Alec.. som inte gåt upp. Ni för själva se ut den slutar, men INTE lyckligt.
Varför läsa den? Jag kanske får den att låta tråkig, men den är allt annat än tråkig. Den är så stark och så fantastisk. Tess är en otrolig stark kvinnlig karaktär och hon är typ lite av min idol. (ganska galet eftersom hon bara finns i en bok.. jag vet..) Men läs den också för Thomas Hardy skrev inte denna bok bara för att, han skrev den för att han ville få upp människor ögon under denna tid. För under 1800-talets England hade man en dubbel moral (har skrivit och gjort oändligt många redovisningar om detta ämne.. för jag är en historie freak förutom bok freak..) män kunde ha sex utanför äktenskapet och det var helt normalt ansåg man då, han hade sina sexuella luster och han hade rätt att ta hand om dom. Men om en kvinna hade nån typ av affär utanför äkenskapet, då blev hon utstött och hon blev en 'fallen women' hon ansågs smutsig. Thomas Hardy avsydda denna dubbel moral, så han skrev denna bok och döpte den till Tess of the D'urbervilles, a pure woman. För i hans ögon var hon inte smutsig, utan ren trots allt. I alla fall, den är helt otrolig, LÄS DEN, eller så tv serien versionen, den senaste är bäst tycker jag.
Citat: "I can't bear to let anybody have him but me! Yet it is wrong, and may kill him when he knows!"
- Thomas Hardy, Tess of the d'Urberville, Chapter 28

Okej, jag vet att detta blev otroligt lång och kanske tråkigt för de flesta av er, så FÖRLÅT! Men jag älskar klassiker, förhoppningsvis finns det fler som gör det. Undrar om kanske några skulle vara intesserade i en 'read a long' klassiker utmaning? Vi gör en lista tillsammans på några klassiker som alla vill läsa, sedan har vi på oss en-två månader med varje bok (eftersom vi alla har massa andra böcker vi vill läsa förutom och ett liv.. haha) och gör alla ett inlägg med en recension av boken. (Böckerna kan läsar valfritt på antingen Engelska eller Svenska, och alla klassiker går ju enkelt att få tag på på antingen bibblan eller en loppis för billigt, alla mina klassiker kommer från loppis) Några som tycker detta låter kul eller bara ur tråkigt? Hoppas någon tycker de skulle va kul i alla fall.. och nån som vill ha mer klassiker inlägg? Ja/nej?




 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar